Moottoripyörämessut ovella

Viime syksyn viimeisessä kirjoituksessani lupasin palata taas blogiini, kun MP17- eli moottoripyörämessut Helsingin Messukeskuksessa ovat tulossa. Nyt on se aika.

MP17-messut alkavat viikon päästä ja raportoin niiden annista, mutta tällä kertaa keskityn muutamiin aiempien vuosien messuihin, jolloin en ollut vielä perustanut tätä blogiani.

20160206_121511

Honda CRF1000L Africa Twin oli ensiesittelyssä viehättävässä seurassa.

Kuvan Africa Twiniä koeajoin viime keväänä ja kirjoitin siitä blogissani. Tuote on kova kilpailija mm. BMW S1000XR:lle.

20160206_105736

Yleisö tutkaili Hondaa sillä silmällä, sehän sopii varsinkin maaseutuoloihin erinomaisesti ja totta kai myös kaupunkiin.

20160206_111759

Hondan osastolla oli myös tällainen bagger.

20160206_121904

Suzuki GSX-R:ssä on nykyään Brembon jarrut eli kehitystä on tapahtunut.

20160206_124454

Bloggari itse ja BMW K1600GTL. Ihan mahtipyörä.

Moottoripyörämessuilla itselläni päätarkoitus on fiilistellä kevättä ja tutkailla uusia pyöriä, mutta Helsingin messut ovat laajat ja tarjolla on myös vaihtopyöriä mm. Nettimoton osastolla, rakennettuja pyöriä, koeajoja oikealla asvaltilla sisätiloissa (!), tarvikkeita ja varusteita, tietoa mp-matkoista ym.

Vaihtopyörät käyn aina päällisin puolin läpi ja vaikken itse mikään pyöränrakentaja nykyään olekaan, niin muiden kätten jälkiä pitää käydä katsomassa. Yhdessä hallissa on aina vaikuttava kokoelma kaikenlaista hauskaa, kuten alla oleva puinen prätkä. On siinä saanut sorvata ja jyrsiä.

20160206_115104

Mohawk on puusta, huomaa myös kypärä ja männät. Hienoa työtä.

20160206_104358

Vanhaa saksalaista tuotantoa edusti mm. 600-kuutioinen sivuvaunullinen BMW R60 vm. 1966.

Vuonna 2014 messuilla oli monenlaista kivaa mm. Ducatilla ja MV Agustalla. Huikea F4 tuottaa 195 hevosvoimaa, alla.

2014-02-01-11-36-38

MV Agusta F4 ja putket.

Ducati oli haalinut näyttävät naiset osastolleen satuloihin ja myös pyörissä riitti tavallista enemmän nähtävää. Paikalla oli nimittäin tietääkseni maailman kallein vakiopyörä, noin 95 000 € maksava 1199 Superleggera.

2014-02-01-12-45-23

Ducati 1199, Viivi Pumpanen oikealla ja satulassa Miss MP -ehdokas. Viivi on prätkämimmejä eli ajaa itsekin.

 

2014-02-01-12-39-05

Pienempi, 899 Panigale.

 

2014-02-01-12-34-46

Ducati 1199 Superleggera, 200 hv, 134 Nm ja huiman vähän painoa, 155 kg.

 

2014-02-01-12-38-09

Tämä taitaa olla Monster enkä nyt tarkoita satulassa olijaa.

 

2014-02-01-11-34-07

Hondan retro CB1100.

 

2014-02-01-14-55-25

Honda CB125K5.

Entisöityjen osastolla oli v. 2014 yllä oleva CB125 K5 1970-luvulta. Ensimmäinen oma pyöräni oli tuollainen, mutta punainen. Se oli rauhallinen peli, mutta pidin nelitahtimoottorista ja sähköstartista. Tosin 6 voltin sähköjärjestelmä oli sen verran heikko, että joskus se piti potkia polkimesta käyntiin. Klassisen kaunista muotoilua ja nostalgiaa.

 

2014-02-01-11-18-15

Hondan uusien osastolla oli myös tällainen tykki.

 

2014-02-01-12-18-52

BMW K1600GTL -maantieristeilijän navigaattori on automaisen hienosti integroitu.

 

2014-02-01-12-31-12

Porsche 911 Turbo S sopii suorituskykynsä puolesta kyllä mp-messuille. Hintaa taisi olla noin 330 000 €.

 

2014-02-01-14-15-17

Tämä kurvikas takapyörä sopii hyvin tähän peliin.

 

2014-02-01-14-03-42

Tätä ei tarvitse pestä ja vahata joka sateen jälkeen.

 

2014-02-01-14-12-11

Jupiter oli saanut ihan ansaitusti palkintoja.

 

2014-02-01-12-08-14

Kawasaki ZZR1400 on aikamoinen maantieohjus.

Eli 3.2.2017 alkavat tämän vuoden messut ja niistä kerron seuraavassa postauksessa lisää.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 kommenttia artikkeliin ”Moottoripyörämessut ovella

  1. No onpa komeita pyöriä, varsinkin nuo retrommat! Olen ruvennut miettimään, että maalauttaisin itsekin vanhan Royal Enfieldini kunnon retroksi, jos vain sattuisin löytämään hyvän firman tekemään hiekkapuhalluksen tai märkämaalauksen.

    Tykkää

Jätä kommentti