MP24-moottoripyörämessut

Kevättä odotellessa motoristien suurtapahtuma MP24-moottoripyörämessut keräsi tänä vuonna 52 000 kävijää. Messut kestivät koko viikonlopun 2.-4.2.2024, mutta jännitystä aiheutti perjantaille osunut lakkopäivä, joka vaikeutti järjestelyjä. Lipun olin ostanut jo marraskuussa, joten missään nimessä en halunnut perua käyntiä. Toisaalta päättelin, että lakon takia perjantain kävijämäärä jää vähäisemmäksi, ja muutenkin viikonloppuna on aina eniten vieraita. Voin nyt kertoa, että myös perjantaina oli vilkasta.

Yleensä menen messuille julkisilla, mutta nyt metro, ratikka, juna tai bussi ei kulkenut. Messukeskus oli fiksusti järjestänyt eri puolilta pääkaupunkiseutua messubusseja, ja harkitsin jo sellaisen käyttöä. Perjantaiaamuna olisi päässyt kävelymatkan päästä bussikyytiin, mutta ensimmäinen paluubussi olisi ollut vasta klo 16. Muiden aikataulujen takia en voinut messubussia käyttää, joten ajoin autolla Pasilan Triplan parkkiin.

Videoni MP24-messuilta on tuttuun tyyliin YouTube-kanavallani. Leikkasin sen noin kolmeen minuuttiin, ole hyvä!

Messujen itselleni tärkein sisältö eli uusien pyörien ihmettely ja koeistuminen alkoi. Alan lehdistö on jo viikkoja hehkuttanut tiettyjä pyörämalleja, joista tässä muutamia. BMW:n uusi, iso katumaasturi on nyt R1300GS. Se oli yksi kuvatuimpia ja istutuimpia pyöriä, joten ainakin viisi kertaa kävin BMW:n osastolla yrittämässä kuvaa, mutta aina oli väkeä turhan paljon pyörän kimpussa. Tässä kuitenkin otoksia uudesta ”Gessusta” ja hienosta M-maalauksin varustetusta BMW M1000XR:stä.

Uusi isolohko BMW R1300GS ”Ilveksen” vihreäkeltaisissa väreissä.

Keväällä tulee taas Suuri koeajopäivä, joten jos siellä pääsisi kokeilemaan, miltä iso 1300-kuutioinen bokseri tuntuu reisien välissä. Omaan 1200-kuutioiseen verrattuna siinä on hieman enemmän tehoa ja vääntöä, mutta paljon painavampana se on hitaampi. Korkea GS on nyt yläosaltaan paljon sirompi kuin vanha versio, joten silmään se istuu hyvinkin kauniina.

BMW M1000XR taas on maalattu tai teipattu perinteisiin urheilumallien kolmiväriseen vaaleasini-sini-punaväreihin, joten ei jää epäselväksi, että suorituskykyinen malli on kyseessä. Ketjuvetoinen uutuus ei ole nopein BMW, mutta kyllä silläkin ehtii 201 hevosvoiman teholla, kun massaa on ajokunnossa vain 223 kiloa. M1000XR on katettu sports touring -matkapyörä, mutta se sopii myös radalle. Sivusiivekkeet kuulemma lisäävät kovassa vauhdissa downforcea eli ilmavirran tuottamaa painetta alaspäin.

Blogin kirjoittaja Tommi ja BMW M1000XR perinteisissä M-väreissä.

Tänä vuonna messut olivat kai pinta-alaltaan laajemmat kuin koskaan, ja muun muassa Suzukin ja Kawasakin osastot olivat eri paikassa kuin yleensä. Se auttoi hieman ruuhkiin pyörien ympärillä. Suzukilla oli mielenkiintoista nähtävää, kuten GSX1300R Hayabusa, joka viettää 25-vuotisjuhliaan tänä vuonna. Busan muotoilu sykähdyttää aina, ja onhan se hieman pudotetusta tehosta huolimatta edelleen yksi superpyörien superpyörä.

Suzuki GSX1300R Hayabusa 25th anniversary edition.

Hiljattain Bike-lehdessä oli vuotuinen Alpenmasters-vertailu eri kokoluokan pyöristä Alppien solissa ja serpentiineillä. Vertailun voitti Suzuki V-Strom 800 DE, ja se oli näytillä MP24-messuillakin. Bongasin myös sen isoveljen eli V-Strom 1050 DE:n, jonka kuva on alla.

Suzuki V-Strom 1050 DE.

Kawasaki oli tuonut näytille huippu-uutuuden, joka on Ninja 7 Hybrid. Se on 450-kuutioinen, kaksisylinterinen, myös sähkömoottorilla varustettu hybridi. Autoissa hybridit olivat vielä pari vuotta sitten kova juttu, mutta nythän sähköautot ovat syrjäyttämässä ne täysin. Hybrideissä on se huono puoli, että niissä on kaksi tai useampia moottoreita eri tekniikoilla, joten huollon tarve on ilmeisen iso. Toisaalta jos ajaa paljon pelkällä sähköllä, niin sylinterinkansi tai venttiilikoneisto ruostuvat helposti.

Moottoripyörää, jossa on hybridimoottori, en ole koskaan ajanut, joten tämäkin pitää panna koeajolistalle. Tässä blogissa olen kirjoittanut yhden sähköprätkän koeajosta lähes kahdeksan vuotta sitten. Muutenkin Kawan osastolla oli melkein enemmän ninjoja kuin Tokiossa, sillä miltei kaikkiin malleihin retroja lukuun ottamatta oli lisätty tuo legendaarinen sana.

Kawasaki Ninja 7 Hybrid.

Petrol Circuksen puolella eli rakennetuissa pyörissä oli useita upeita luomuksia, ja uutuutena MP-messuilla oli nuorille eli tuleville motoristeille suunnattu Jonnela. Siellä oli esillä sata mopoa, joita taitavat teinit olivat muokanneet. Kuvia messujen eri osastoilta on lisää noin kolmen minuutin videollani, johon kokosin tämän blogin kuvien lisäksi kymmeniä muita otoksia.

Myös ajovarusteista oli niin hyviä tarjouksia, että melkein harmitti, kun juuri nyt itsellä on hyvä varustetilanne ja hiljattain uusitut ajokamat. Jos olisi ollut enemmän aikaa, niin olisin jäänyt kuuntelemaan Tie vie -osaston esityksiä moottoripyöräreissuilta ympäri maailmaa. MP Motoball -turnausta tuli hetken seurattua, siinä kun tavallaan yhdistyy kaksi itselle läheistä harrastusta, moottoripyörät ja jalkapallo.

Messujen antia olivat niin ikään mönkijät ja sähköpolkupyörät, joista jälkimmäisiä pääsi koeajamaan Messukeskuksen sisäradalla.

Aiempien vuosien mp-messukirjoituksiani voi lukea uusimmasta vanhimpaan täällä:

MP23

MP20

MP19

MP18

MP17 osa 2

MP17 osa 1

MP-messuja aiemmilta vuosilta

Jätä kommentti