Moottoripyörämessut 2017 2/2

 

20170203_124735

BMW R100 Scrambler on kauniisti entisöity, kuutioita on siis 1000.

Muutama päivä sitten kirjoitin ensimmäisen raportin tämän vuoden MP17-messuilta ja tässä on nyt lupaamani jälkimmäinen.

Helsingin moottoripyörämessut vetivät Messukeskukseen taas huimat määrät yleisöä eli noin 59 000 henkeä. Kyseessä ovat lajissaan Pohjois-Euroopan suurimmat messut. Hyviä syitä, miksi messuille kannattaa mennä, listasin jo tuossa 5.2.2017 julkaisussa.

 

 

20170203_114408

Indian Scout ja sen esittelijä.

Tänä vuonna moottoripyörämessuilla puhutti varsinkin hallituksen suunnittelema uusi mp- ja venevero. Olen lähettänyt veroa vastustavan viestin myös muun muassa valtiovarainministeriöön, mutta tässä lyhyesti moottoripyöräveroa vastustavia argumentteja.

 

  • keskiverto moottoripyörä on arvoltaan ehkä 2000 €, joten siihen uusi, vuotuinen 150 € vero on varsin kohtuuton
  • rekisterissä oleva auto maksaa keskimäärin ehkä 20 000 € ja autoilla ajetaan yleensä koko vuosi, joten 4-5 kuukauden ajoaikana mp-vero olisi jopa yli 20-kertainen auton vuosittaiseen veroon nähden eli erittäin epäreilu
  • moottoripyöriä pitäisi päin vastoin suosia liikenteessä, koska yleensä ne kuluttavat ja päästävät saasteita vähemmän ja vievät pysäköidessä vähemmän tilaa kuin autot
  • mp:t vähentävät myös ruuhkia
  • monille mp on työmatkaväline ja siitä on ihan tarpeeksi maksettu veroja jo hankittaessa, on vakuutus-, polttoaine- ja arvonlisäverot ym.

Argumentteja veroa vastaan on paljon, mutta jos nyt saman summan haluaisi kerätä valtiolle, niin se on erittäin helppo tehdä pienellä polttoaineveron korotuksella. Se ei tarvitse uusia järjestelmiä ja se kohdistuu suoraan kulutukseen, ei epäreilusti omistamiseen.

Olen itse sekä motoristi, autoilija, kävelijä, pyöräilijä, rullaluistelija että joukkoliikenteen käyttäjä, joten eiköhän yritetä ymmärtää toisiamme siellä liikenteessä hieman paremmin. Tämä koskee myös liikkumismuotojen verotusta.

Tätä kirjoittaessani tuli juuri tviitti, että mp- ja veneveroja ei tulekaan, mikä on järjen voitto. Moottoripyöriä ehdittiin Suomessa poistaa rekisteristä viime vuoden lopussa jo noin 97 000 asian johdosta.

 

20170203_114945

Retro naku Honda CB1100. Eikö näitäkin kuljettajia olisi kivampi katsoa liikenteessä kuin ruosteisia autoja?

 

20170203_121023

Ducati 1299 Panigale edusti superpyöriä ja selkeitä linjoja.

 

20170203_122606

Kawasaki Ninja H2:ssa on mekaaninen ahdin.

 

20170203_122848

Kawasaki Versys 1000:sta on nyt tämmöinenkin väri saatavilla.

 

20170203_124812

BMW R1200RT edestä.

BMW:n osastolla oli tämän postauksen kansikuvan R100:n lisäksi myös mm. ylläoleva R1200RT ihan ehjänä. Samanlainen tuote oli osin purettuna Tekniikan Maailman osastolla, jossa se oli näytteillä sen jälkeen, kun sillä oli ajettu 40 000 kilometrin käyttötesti. Juttelin toimittaja Anssin kanssa ja samanlaisia havaintoja kuin TM:n testissä olen itsekin RT:stä tehnyt.

Kun pari vuotta sitten koeajoin sitä, niin vilkkunuppi hajosi käteen. Pyörää palauttaessani ilmoitin siitä pyöräliikkeelle ja sama materiaalien heikkous on siis jatkunut. Outoa tuon hintaluokan laitteelle, vaikka muuten RT on maailman parhaita touring-pyöriä.

 

20170203_123642

Moto Guzzi Eldorado 1400.

 

20170203_123828

Moto Guzzi MGX-21 Flying Fortress 1400 on ”bagger”. Tämän voisi koejaa jossain välissä.

Seuraavaksi odotankin jo, että pääsen käynnistämään keväällä oman pyöräni ja kirjoittamaan ensimmäisistä kilometreistä – tai ilometreistä. Puolentoista kuukauden sisällä sen pitäisi tapahtua. Päivitän jossain vaiheessa taas jotain uutta tai vanhaa myös YouTube-kanavalleni Moto Blogi, pysy kuulolla!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 kommenttia artikkeliin ”Moottoripyörämessut 2017 2/2

Jätä kommentti