Koeajo: MV Agusta Brutale 1000 RR

Kesäkuun alkupuolella oli taas Suuri koeajopäivä Helsingissä. Kuten aiempinakin vuosina, tilaisuus oli järjestetty Messukeskuksen ympäristössä. Paikassa on paljon hyvää, kuten keskeinen sijainti ja hyvät palvelut, mutta itse koeajoon Pasila on hankala, kun pyöriä voi ajaa vain kaupunkinopeuksissa. Koeajopäiviä järjestetään muuallakin Suomessa, mutta käytännön syistä minulla ei ole ollut mahdollisuutta ajaa tuohon aikaan muille paikkakunnille.

Ollaan kuitenkin iloisia, että moottoripyörien maahantuojat ja jälleenmyyjät järjestävät tällaisia tilaisuuksia. Milloin muuten olisi mahdollista nähdä ja kokeilla 14:ää eri merkkiä ja kymmeniä malleja samalla kertaa, kuten Messukeskuksessa oli? Sähköpolkupyöriäkin oli näytillä, mutta en viitsinyt ruveta riisumaan ajovarusteita koeajaakseni niitä, vaikka nekin kyllä kiinnostavat.

Olen sen verran pitkään ollut mukana, että kaikki kiinnostavimmat merkit ja mallit olen jo koeajanut, joten etukäteen olin rekisteröitynyt ja valinnut 3-4 pyörää, joita aion koettaa. Nyt kävi niin, että jonoa koeajoille oli sen verran, että vain yhtä pääsin ajamaan. Muun muassa Ducati Diavel V4 jäi ensi kertaan, ja BMW M1000R:ää en nähnyt ollenkaan. Tein YouTube-kanavalleni kuitenkin koostevideon päivästä, jossa on myös tuon ainoan pikakoeajoni eli MV Agusta Brutale 1000 RR:n tyypit, ja useita muita still-kuvia ja videon pätkiä leikattuina noin kolmen minuutin videoksi. Pidä äänet päällä videossa!

Tommi ja hurja MV Agusta Brutale 1000 RR.

Kun olin menossa Pasilaan, niin piipahdin Kehä III:lla ja kuutostiellä, jossa oli tarkoitus kuvata action-kameralla yhtä muuta juttua omalla pyörälläni, kun sattui pieni haaveri. Kameran yhden kiinnikkeen ruuvi murtui, joten en pystynyt ollenkaan kuvaamaan valjailla tai muutenkaan ajoa kyydistä. Onneksi huomasin ruuvin hajoamisen hyvässä kohtaa, ettei koko kamera lentänyt asvaltille.

MV Agusta on itselleni merkkinä tuttu, mutta koskaan en mitään sen mallia ollut ajanut. Brutale 1000 RR on nimensä mukaisesti brutaali superpyörä, ja vaikka siinä on vakioputket, niin äänet ovat pyörän arvon mukaiset eli todella upeat.

MV Agusta Brutale 1000 RR ja eri suuntiin harottavat neljä pakoputkea.

1000-kuutioinen rivinelonen, vain 186 kg kuivapaino, 208 hevosvoimaa 13 000 kierroksella ja 116,5 Nm vääntö 11 000 kierroksella ovat sellaisia lukuja, että kovin moni valmistaja ei niihin pysty. Toki myös pyörän hinta, Italiassa noin 38 000 euroa ja Suomessa ehkä 49 000 euroa, rajoittavat ostajakuntaa. Minusta Brutale on helppo ajettava, mutta se sopii vain kokeneelle kuskille, joka ei käytä yli 300 km/h huippunopeutta (paitsi radalla) eikä juuri kiihdyttele 0-100 km/h 3,15 sekunnissa.

MV Agustassa on kuusi vaihdetta, ketjuveto ja kaikki sähköiset herkut, kuten neljä ajotilaa, 8-asentoinen luistonesto, keulimisenesto ja lähtöavustin, vakionopeussäädin sekä viiden tuuman TFT-näyttö. 200 mm takarengas kertoo, että voimaa on, ja Brembon 320 mm jarrut edessä pysäyttävät pyörän nopeasti. Öhlins-iskunvaimennus, molempiin suuntiin toimiva vaihtoavustin ja sivusiivekkeet edessä tuovat käytännöllisyyttä ajoon, siivekkeet tosin vasta reilusti yli 200 km/h nopeuksissa.

Vaikka viimeistely ja muotoilu ovat huippuluokkaa, niin vaihteisto takkusi koeajolla aika pahasti. Vaihtoavustin kyllä toimi, mutta vapaan löytäminen oli joka pysähdyksellä vaikeaa. Se voi kyllä johtua myös pyörän vähistä ajokilometreistä. Kun on paljon ajanut yli 250 kg ja jonkin verran kokeillut jopa yli 350-400 kg painavia pyöriä, niin Brutalen uskomaton 186 kg kuivapaino teki suuren vaikutuksen. Kun jossain Pitäjänmäellä pysähdyin hetkeksi kuvaamaan, niin oli todella helppo tehdä kapealla kadulla U-käännös. Ihan kuin mopoa käsittelisi.

Ja ne äänet! Kun itselläkin on ollut superpyörä, niin kyllähän isoa, pitkälle viritettyä rivinelosta on ilo kuunnella. Siihen vielä jokin tehoputki, niin korvatulpille on tarvetta, vaikka ääni vaikuttava onkin.

Välitykset ovat erittäin onnistuneet. Päällä taisi koko ajan minulla on sport-ajotila, mutta kuutosvaihteellakin moottori veti jo 50-60 km/h vauhdissa hienosti. Kaikkiaan Brutale on tyypiltään kuin aiemmin koeajamani Triumph Speed Triple 1200 RR, mutta vielä brutaalimpi. Molemmat ovat erittäin onnistuneita tuotteita omassa lajissaan. MV Agustan ajoasento on hieman, muttei liikaa etukeno, joten lyhyellä ajolla se ei rasittanut yhtään.

Arvioni: MV Agusta Brutale 1000 RR ****

Plussaa:

-tehokas ja väännökäs moottori sekä onnistuneet välitykset
-luistonesto, vakionopeudensäädin, ajotilat ym. elektroniikka
-kevyt paino
-upeat äänet vakioputkillakin
-tärinöiden puute.

Miinusta:

-pienet peilit tankojen päissä
-ei katteita, ei laukkuja
-ketjuveto.

Aiempia koeajojani voit lukea tästä blogista hakusanalla ”koeajo”. Niitä on jo kymmeniä. Kuvia ja videon pätkiä muista pyöristä vuoden 2023 tapahtumassa on siis YouTube-kanavallani Motoblogi sekä runsaasti aiempia koeajoja ja muuta kiinnostavaa. Myös autojuttuja on jonkin verran, mutta niistä tubetan nykyään lähinnä YouTube-kanavalla Klassikkoblogi.


Jätä kommentti