Viime perjantaina Helsingin Messukeskuksessa oli iso moottoripyörien koeajotapahtuma, jossa motoristeja hellittiin hyvällä valikoimalla.
Noin sadan pyörän joukosta pääsi paitsi istumaan ”kylmät tyypit”, niin myös ajamaan laitteita. Merkkejä oli peräti 17, joista pari ensimmäistä koeajoani kuvailin edellisessä postauksessani. Tässä tulee siis jatkoa kahdesta muusta pyörästä.
Moto Guzzi on koeajossa itselleni uusi tuttavuus, vaikka brändi on vanha. Ennen prätkän valintaa keskustelin siis hetken R. M. Heinon myyjän kanssa. Päädyttiin Audace 1400:aan, joka perustuu California-malliin. Sen rinnakkaismalli taas on Eldorado.
Tehoa V2-moottorissa on vain alle sata hevosvoimaa, tarkkaan ottaen 96, mutta iso ja matalalta vääntävä moottori tuottaa kivasti voimaa. Käyntiääni on harvinaisen hiljainen ja miellyttävä.
Varusteita Audacestakin löytyy mukavasti, ajoasento on leppoisa jalat edessä, kuten cruiserissa tai customissa pitääkin.
Moottorissa ihmettelin sen epäherkkää luonnetta. Kaasua kun kääntää, niin kierrokset eivät kovin herkästi nouse, mutta iso ja väännökäs V-kone nyt vain on tällainen. Moottorin käytös on ihan makuasia.
Motoblogi antaa Moto Guzzi Audace 1400 -pyörälle **.
Plussaa
- matala ajoasento
- kunnon jarrut
- kardaaniveto
- kaunis ja vaimea käyntiääni.
Miinusta
- hurjat tärinät tyhjäkäynnillä
- moottori ei reagoi herkästi kaasuun.
Customia ja cruiseria haluavalle Audace on kelpo valinta, jos sietää karmeat tärinät eikä pelkää, että paikat putoavat hampaista. Tärinä saa myös ruuvit ja mutterit löystymään, joten tuollaisen pyörän omistajan kannattaa välillä vähän kiristää niitä.
Neljäntenä koeajoin Itä-Pasilan tilaisuudessa Ducati XDiavel 1300 Cruiser:ia. Se on todella hurja ilmestys, jonka takana on kunnioitusta herättävä 240/45×17-kokoinen rengas.
XDiavel sai juuri Red Dot -muotoilupalkinnon ja varmasti ansaitusti. Pakoputkikin näyttää siltä, että sitä on tosissaan mietitty, kuten kuvasta näkee.
Kuten Audacea, myös XDiavelia kuljetetaan jalat eteen päin sojottaen eikä katteita ole. Tällainen nakupyörä käytännössä toimii parhaiten 50-80 km/h nopeuksilla, vaikka 156 hevosvoiman teho ja 129 Newtonmetrin vääntö antaisivat potkua moottoritiellekin.
Ilman katteita tuuli, viima ja sade raastavat motoristia, mutta se on tietty myös osa moottoripyöräilyn viehätystä. Matka-ajoon on parempia vaihtoehtoja, mutta hitaalla vauhdilla kruisaillessa Diavel kyllä kääntää päät.
Annan Ducati XDiavel 1300 Cruiserille ***.
Plussaa
- vakionopeuden säädin ja muutenkin hyvät varusteet
- hihnaveto
- kaunis muotoilu
- voimaa on.
Miinusta
- tärinät
- siistit äänet.
Pasilan tilaisuus oli hyvin järjestetty ja toivon, että siitä tulee vuotuinen perinne. Koeajojen kannalta parempi paikka lähellä Kehä I:tä tai Kehä III:a olisi kyllä paikallaan. Ja viikonloppuruuhkaan ei kannattaisi tilaisuutta tähdätä.
Kiitos järjestäjille!
On aika massiivisen näköisiä pyöriä. Koeajoitko aikanaan omasi kun ostit vai ostitko pyöräsi koeajamatta sitä? Ja jos koeajoit niin vaikuttiko se ostopäätökseen vai oliko se ”valmis” päätös?
TykkääTykkää
Mulla on yleensä selvillä seuraava merkki ja malli jo 1-2 vuotta ennen ostoa, joten siinä ajassa sellaista ehtii koeajaa jo monta kertaa. Kyllä koeajo on tärkeä että pyörä sopii omaan käyttöön. Koska myös tekniikka kiinnostaa, niin aina on kiva kokeilla mitä uutta tehtaat ovat keksineet.
TykkääTykkää